مشخصات فنی آجر

کاربرد انواع آجر در ساختمان

مقدمه

یکی دیگر از مصالحی که نسبت به دیگر مصالح ساختمانی خیلی رواج پیدا کرده است، آجر می‌باشد. آجرها در سایزها و شکل‌های گوناگون تولید می‌گردند، به طوری که فروش آجر نما نسبت به دیگر آجرها بسیار بیشتر بوده است، اما این دلیل بر آن نیست که استفاده از آن بیشتر از دیگر آجرها باشد. هر آجر به نوبه خود دارای خواص و کارایی فراوان است. علت رایج بودن و پر کاربرد بودن آن هم قیمت مناسب آجر است. با این مقدمه در این نوشتار همراه ما باشید تا شما را با انواع آجر و کاربرد آن در ساختمان آشنا کنیم.

مشخصات فنی آجر

یکی از مصالح پرکاربرد و رایج که از ماسه، کانی‌های آهن، سولفات و سنگ آهک تشکیل شده است را آجر می‌گویند. این مصالح پرکاربرد قدمتی دیرینه داشته و از گذشته تا به حال کاربرد فراوانی دارد. آنها در سایز و فرم‌های گوناگون ساخته می‌شوند. در قدیم به خشت‌هایی که فرمان یا احکام دولتی بر روی آنها نوشته می‌شد، آجر می‌گفتند. اما امروزه به مصالحی که با ترکیبات بالا تشکیل شده باشد و دارای کاربردهای فراوانی هم باشند آجر می‌گویند. در میان تمام آجرها هم فروش عمده آجر سفال پیشی گرفته و توانسته بیشترین فروش را رقم بزند، زیرا استفاده از آن خیلی بیشتر از دیگر آجرها می‌باشد.

مشخصات فنی آجر

موارد استفاده از آجر

برای اینکه بخواهیم کاربرد هر کدام از آنها را شرح دهیم، باید تک به تک آجرها را نام برده و کاربرد هر کدام را مشخص کنیم.

  • آجرهای لعابی

منظور از لعاب یک نوع روکش است که بر روی آجرها کشیده می‌شود و از آنها در برابر شرایط جوی و آب و هوایی به خوبی محافظت می‌کند. این لعاب‌ها به رنگ‌های مختلفی اعم از آبی، نارنجی، قرمز و سرمه‌ای هستند. روکش‌های لعاب علاوه بر لایه محافظتی زیبایی آجرها را چندین برابر خواهد کرد. در  کنار فروش آجرهای نما این آجرهای لعابی هم جهت مصارفی نظیر فر دکوراسیون داخلی و بیرونی برای تزیین عرضه می‌گردند. از نظر بسیاری از معماران آجرهای لعابی هم در طراحی سنتی کاربرد فراوان دارد.

  • آجرهای سفال

نوع دیگری از آجرها که از نظر کاربردی مورد توجه قرار می‌گیرد، آجر سفال می‌باشد. این آجر نسبت به دیگر آجرها خیلی سبک‌تر بوده و همین امر سرعت ساخت پروژه را بالاتر می‌برد. این امر موجب پیشرفت در فروش عمده آجرهای سفال شده است. برای تولید آنها آجرها را در کوره‌های سفال پزی ساخته و روانه بازار می‌کنند. آجر های سفالی علاوه بر اینکه وزن کمتری دارند؛ عایق صوتی و گرمای خوبی هم به حساب می‌آیند و در دیوارهایی که باربر نیستند، به خوبی مورد استفاده هستند.

آجرهای سفال

  • آجرهای بتنی

به آن دسته از آجرهایی که اتوماتیک تولید می‌شوند و اصولاً مطابق با تکنولوژی آلمان ساخته می‌گردند، آجرهای بتنی می‌گویند. این آجرها کاربردهای متفاوتی دارند و در فروشگاه‌ های آجر نما هم به خوبی عرضه می‌گردند. فروشندگان کاربرد و موارد استفاده آن را به خریداران توضیح خواهند داد. از جمله موارد استفاده آنها دیوار چینی ساختمان، راهروهای حیاط و پی چینی می‌باشد. به دلیل اینکه این محصول صاف و یکدست می‌باشد، بیشتر در نمای ساختمان به کار برده می‌شود.

  • آجرهای نسوز

از دیگر آجرهای پرکاربرد همین آجرهای نسوز هستند که جدیداً ساخته و تولید می‌گردند. آجرهای نسوز در برابر حرارت به خوبی از خود مقاومت نشان داده و در واقع یک عایق حرارتی خوب به حساب می‌آیند. به دلیل همین ویژگی بیشتر استفاده آن در قسمت دیوارهای داخلی شومینه‌ها می‌باشد. استحکام بالا، دوام و طول عمر مطلوب هم از مزیت‌های اصلی آجرهای نسوز است که در کنار فروش عمده آجرهای سفال به صورت عمده و تکی در معرض دید خریداران قرار می‌گیرد. این نوع آجر خود دارای انواع متفاوتی است.

آجرهای نسوز

  • آجرهای فشاری

به آن دسته از آجرهایی که در ساخت و ساز ساختمان‌ها به فراوانی استفاده می‌شود، آجر فشاری می‌گویند. اصولاً این آجرها را با دست خشت زنی می‌کنند، سپس برای حرارت دادن و پختن آن‌ها را درون کوره ها می‌گذارند. آجرهای فشاری به علت این که دارای مقاومت فشاری بالا هستند، در ساخت دیوارهای باربر و همچنین طاق‌های ضربی به خوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هنگام فروش آجرهای نما اهمیت استفاده از این آجر هم گوشزد می‌گردد.

  • آجر دکوراتیو

نمونه‌ای دیگر از آجرها که در نمای داخلی ساختمان و همچنین در دکوراسیون داخلی به فراوانی از آن استفاده می‌شود را آجر دکوراتیو می‌گویند. این آجرها در یک نوع خاص نیست بلکه در انواع متفاوت می‌باشند که مطابق با سلیقه شخصی انتخاب و استفاده می‌گردند. در مراکز عمده فروشی آجر سفال هم آجرهای دکوراتیو متنوع و متعددی به چشم می‌خورد که هر کدام از آنها دارای رنگ خاصی هستند.

  • آجرهای ماسه آهکی

ترکیب یا مواد اصلی تشکیل‌دهنده این آجر سیلیکات کلسیم است که از مقاومت فشاری بالایی برخوردار می‌باشد، به دلیل همین مقاومت توانایی باربری قوی را هم دارا می‌باشد. به همین دلیل در ساختن دیوار باربر یا حائل هستن به خوبی به کار برده می‌شوند. در تولید این آجرها از یکسری رنگدانه استفاده شده است به دلیل وجود همه رنگدانه‌ها در رنگبندی متفاوتی قرار می‌گیرند.

کلام پایانی

در این نوشتار تلاش کردیم با بررسی انواع آجرها کارایی و کاربرد آنها را شرح دهیم. آجرها در واقع دسته‌ای از بلوک‌ها با اندازه‌های منظم و مکعبی هستند که از خاک‌های رس تولید شده و در قسمت‌های مختلف ساختمان سازی به کار می‌روند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *