آجر لعابی چیست

آجر لعابی چیست ؟

آجر لعابی چیست ؟

برای ساخت ساختمان‌ های کوچک یا عظیم الجثه از متریال متفاوت و مختلفی استفاده می‌شود. یکی از این متریال آجر می‌باشد. آن‌ها دارای انواع مختلفی هستند که جزو یکی از محصولات پرکاربرد در ساخت و ساز به حساب می‌آیند. در میان انواع آجر‌ هایی که در مراکز فروش عمده آجر سفال عرضه می‌گردد. آجر های لعابی جای مخصوصی داشته و جز پرفروش‌ترین‌ها هستند. آجرها به شخصه به دلیل اینکه کارایی و مزایای فراوانی دارند، جزو بهترین متریال ساختمانی می‌باشند. در این محتوا تلاش کردیم تا اطلاعات مفید و ارزشمندی در مورد آجر لعابی چیست ، در اختیار شما قرار دهیم.

منظور از آجر لعاب دار چه نوع آجری است ؟

منظور از آجر لعابی همان آجر های معمولی هستند، که بر روی آنها یک لعاب خاصی پوشانده شده یا کشیده شده است. از آنها بیشتر برای نما و دیزاین به کار برده می‌شود. در واقع آنها نوعی آجر سنتی هستند که یک لایه لعاب دارند. لعاب‌ها  هم یک نوع پوشش هستند که به صورت رنگی بوده بر روی آجر‌ها قرار می‌گیرند، که جذابیت و زیبایی خاصی را ایجاد می‌کنند و موجب استحکام و دوام آجرها هم خواهند شد. حال امروزه با آجر هایی که دارای لعاب هستند و در فروشگاه‌ های آجر های نما به فروش می‌رسند را آجر لعابی می‌گویند.

قدمت آجر های لعابی در ایران

به کارگیری و استفاده از آجرهای لعابی به دوره هخامنشیان در معماری ایران برمی‌گردد. به دلیل ویژگی‌های خاص لعاب نظیر بالا بردن مقاومت سازه در برابر عوامل شیمیایی موجب شده از آن دوران تا به حال استفاده های فراوانی از آجرهای لعابی گردد. یکسری سنگ نوشته‌ای که با آجرهای لعابی در کاخ آپادانا تخت جمشید به کار رفته گواه اهمیت آن می‌باشد. در دهه 1350 خورشیدی یکسری کتیبه وجود داشت که از تکه‌های آجر لعابدار با خطوط ایلامی کشف گردید. با تمام این اوصاف هنوز هم رد پای این دسته از آجرها به چشم می‌خورد.

لعاب‌ های به کار رفته در آجرها

لعاب‌هایی که در آجرها به کار می‌روند، در انواع و اقسام مختلفی هستند. به صورتی که در انواع کدر، شفاف ، براق، مات و همچنین بافت دار تقسیم می‌گردند. دسته دیگری از لعاب‌‎ها به صورت لایه‌ های خاکستری می‌باشند، که در شرق آسیا موجود هستند. آنها از چوب درختان زبان گنجشک تولید می‌گردند. اصولا لعاب‌ هایی که در مرکز فروش آجر نما عرضه می‌گردد، از نوع لعاب‌ های مرغوب است.

نحوه تولید آجر های لعابی

آجر های لعابی از نظر تولید با آجرهای معمولی تفاوت آنچنانی ندارند. در مرحله اول خاک‌های رس را از هرگونه سنگ، چوب و کلوخ پاکسازی می‌کنند و اصولاً به آنها هوا داده می‌شود تا گل‌ها سفت گردند. سپس آب به گل‌ها اضافه می‌کنند تا رطوبت آن‌ها را زیاد کنند و در مرحله دیگر باید به قالب گیری و خشت زنی آنها پرداخت. این مرحله در گذشته به صورت دستی انجام می‌گردید. اجازه دهید تا قالب‌ها خشک شوند، بعد از اینکه خشت‌ها بریده گردید، آنها را به صورت در داخل کوره می گذارند. تا تعداد زیادی در داخل کوره پخته گردند، بعد به لعاب کشی آجرها پرداخته می‌شود.

آجر لعابی چیست

مزیت های آجر های لعابی

آجر های لعابی همان‌ طور که پیش‌تر عنوان نمودیم، همانند آجر های معمولی هستند و دارای مزیت‌ها و ویژگی‌ های فراوانی می‌باشند، که در ادامه به صورت مختصر به آنها اشاره می‌کنیم.

ماندگاری بالا

آجر های لعابدار نسبت به آجر های معمولی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار می‌باشند. زیرا به دلیل وجود لایه‌ های سرامیکی بر روی آنها مقاومت آجرها را افزایش می‌دهند. به خصوص در شرایط سخت آب و هوایی، این آجرها به خوبی عمر مفیدی را خواهند داشت.

زیبایی ظاهری

آجر های لعابی را از نظر رنگ بندی به رنگ‌ های متعددی در می‌آورند به گونه‌ای که زیبایی خاصی را به ظاهر ساختمان بدهند. با طراحی کامل و منحصر به فرد این آجرها نگاهی چشم نواز را به ساختمان یا محل کاربردی آن می‌دهد.

مقاوم بودن در برابر آتش

آجر های لعابی که در مرکز عمده فوشی آجر سفال و آجر نما به فروش می‌رسند، در برابر رطوبت مقاومت بسیاری خوبی از خود نشان می‌دهند و جز مواد نسوز هستند. خاک آجرها از خاک رس می‌باشد که با سرامیک‌ها ترکیب می‌گردند. به طوری که به هیچ عنوان در برابر آتش تسلیم نمی‌شوند.

نگهداری آسان

این آجرها نسبت به دیگر آجرها نیاز به نگهداری و مراقبت آنچنانی ندارند. همین امر موجب محبوبیت روز افزون آن‌ها گردیده است. برای تمیز کردن آجر های لعابی از صابون استفاده می شود. به صورتی که آنها در برابر بار های سنگین و ضربه‌ های بسیار شدید مقاومت خوبی دارند.

آجر لعابی چیست

کاربرد های آجر های لعابی چیست ؟

علاوه بر نمای ساختمان و دکوراسیون‌ های داخلی از این آجرها در کف پوش‌ های ساختمان، حیاط ساختمان‌ها، قرنیزها، در گنبدها، سر دسته مسجد، کنار باغ و غیره استفاده می‌شود. آنها با هر نقش و نگار یک ترکیب رنگ خاصی را ایجاد می‌کند. همچنین در کاشی کاری و کف سازی هم کاربرد فراوانی دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *